Frågor och Svar

Här kan du få svar på många utav de mer vanliga frågor som kan uppstå före och efter ditt köp.

Finner du inte svar på det du eftersöker här, är du varmt välkommen att kontakta oss direkt.

Vad är den stora skillnaden mellan Brabant och Smaragd?

Den stora skillnaden mellan Brabant och Smaragd är att Brabanten är pelarformad och växer yvigt samt 30-40cm per år medan Smaragden är konformad med uppåtväxande grenar samt växer cirka 25cm per år.

Vilken sort ska vi välja?

Om ni snabbt vill bli av med insynen och kan tänka er att klippa häcken 1-2/år så är Thuja Brabant ett perfekt alternativ. Thuja Brabant blir jätte tät och fin när man sköter den och klipper, annars har den ett mer spretigt och vildvuxet utseende som också kan vara snyggt på många trädgårdar. Om du inte har lika bråttom med insynen och vill ha en mer lättskött häck som inte behöver klippas regelbundet och som kanske i mångas ögon ger ett lite mer exklusivt utseende så är Thuja Smaragd ett perfekt alternativ. Thuja Smaragd växer lite långsammare, men håller sin spetsiga form väldigt vackert och behöver inte klippas.

Hur länge ska vi hålla på att vattna så mycket som vi gör i början?

Framförallt under det första året är det viktigt med mycket vatten till plantorna. Har ni köpt större plantor så får ni förbereda er på att vattna längre. Sen måste ni vara förberedda på att tilläggsvattna om det blir torra somrar i framtiden, precis som en gräsmatta.

Vad för växtnäring ska vi använda?

Vi rekommenderar vår egen växtnäring som finns att köpa i vår webbutik under ”Jord & Näring”. Den är framtagen specifikt för thujor och taxus och innehåller precis det de behöver i näringsform.

Varifrån kommer plantorna?

Plantorna kommer ifrån Holland och fraktas till vårt lager i mellan Sverige.

Kan ni ge mig ett bättre pris?

De priserna vi har på hemsidan, alternativt de priser ni får på offerten gällande plantering är de priser som gäller. Vi har redan pressat priserna så mycket som vi har kunnat på hemsidan, allt för att underlätta för er när ni ska lägga en beställning på enbart plantor.

Mina plantor är gula, vad ska jag göra?

Du kan ge dina plantor växtnäring, då gulnad på plantorna oftast beror på att den inte har upptagit tillräckligt med näring eller solljus. Att plantan är gul på toppen och i de nya skotten beror på att plantan inte har hunnit ta upp tillräckligt med klorofyll som solljuset ger plantorna. Det är fullt normalt på nyutväxten och syns tydligast på Brabant thujan. För att hjälpa plantorna lite på traven, se till att vattennivån i marken är bra, för då har plantan störst möjlighet att snabbt bilda klorofyll.

Hur märker vi i jorden om det finns tillräckligt med vatten?

Om jorden en bit ner i marken är kall och formbar så är det precis lagom med vatten. Om den däremot är smulig, så är det för lite vatten, eller rinnig, så är det för mycket vatten i marken. Smulig = måste vattnas, Rinnig = avvakta till nästa dag.

Hur stort är rotsystemet?

Hur stort rotsystemet är på en planta beror på vilken storlek på planta som ni har valt. En planta som är upp till 120cm har en rotklump som påminner om en basketboll i storleken medan plantorna över 140cm har en rotklump som påminner om en större badboll i storleken.

Hur lång tid tar det för en planta att etablera sig?

Etableringsperioden på en planta tar lite olika lång tid. Rent generellt så etablerar sig en mindre planta under första året medan en större planta behöver ha flera år på sig att etablera sig fullt ut.

Hur länge klarar sig plantorna utan att planteras efter leveransen?

Hur länge plantorna klarar sig utan plantering beror mycket på hur ni förvarar dom från leverans till plantering. Om plantorna står i ständig skugga och vattnas dagligen så klarar sig plantorna utan problem i en vecka, men de vill helst planteras så snart som möjligt eftersom det är det som plantorna mår bäst utav. En krukodlad planta klarar sig längre perioder utan plantering, så länge man vattnar plantan och håller jorden fuktig.

Varför blir plantan brun i toppen?

Att plantan blir brun i toppen beror oftast på att plantan har fått för lite vatten. Vattna mera.

Varför blir plantan brun i botten?

Att plantan blir gul/brun i botten beror oftast på att plantan har fått för mycket vatten. Ni måste dra ner på vattnet så jorden blir formbar i stället för rinnig.

Barkskador, är det något som skadar tillväxten av plantan?

Nej, barkskador är inget som skadar tillväxten på plantan.

Toppen är bruten, slutar plantan växa nu?

Nej, plantan slutar inte växa. Det ni kan göra om ni vill att plantan ska bli högre är att ni tar en närliggande gren som ni binder upp mot den gamla stammen så kommer plantan att bilda sig en ny stam.

Varför välter plantorna och vad kan vi göra för att det inte ska hända?

När det blåser mycket, ofta på höstkanten eller om du bor på en utsatt plats, så tar häcken upp vinden precis som ett segel. En nyplanterad planta klarar inte de påfrestningarna som en planta som stått länge och vuxit fast ordentligt. Detta gäller främst högre växter som tar mycket vind. De mindre växterna brukar klara sig väldigt bra. För att undvika att växterna växer fast snett eller kanske rent av välter, så kan man ge dem ett stöd. Stödet kan du bygga med en regel längs med häcken en meter upp.

Vilken höjd på plantorna ska vi välja?

Det beror lite på hur hög ni vill att häcken ska bli, samt om ni vill ha en häck som ni får se växa upp eller om ni vill ha en klar häck från början.

Vad är det för en skillnad på krukodlad och planta med jordklump?

Skillnaden mellan krukodlad och en planta med jordklump är att de krukodlade kan planteras från april – oktober, medan de plantor som har jordklump kan planteras april –början på juni samt september – oktober.

Kan man verkligen plantera på hösten?

Absolut att du kan plantera på hösten. Så länge det går att gräva i marken så går det att plantera växterna. Däremot sker ingen tillväxt på plantorna förrän de normalt växer.

Vad har plantan för omfång?

Det beror på vilken storlek på planta som ni vill köpa / inväntar leverans på, samt vilken sort.

När får vi våra plantor?

Så fort vi på kundtjänst har fått tillgång till ert leveransdatum så kommer vi att meddela er det via mail.

Kan vi få en tid som plantorna kommer, i stället för bara dag?

Det är mer eller mindre omöjligt för kundtjänst att lämna någon mer exakt tid under dagen för din leverans. Till skillnad från DHL, Schenker, mm som har fasta turer som de kör, så är varje tur för oss unik. Lastbilarna har kör och vilotider att passa och vet inte alls hur lång tid det tar innan att leverera varje kund. Om man har valt att betala vid leverans eller vill vara med, så måste man hålla sig på en 30-60min avstånd hemifrån under leveransdagen. Du får avisering via mobilen innan leveransen kommer.

Levererar ni på helger samt storhelger?

Absolut, det gör vi. Under april-början på juni samt september-oktober så har vi inga stopp i leveranserna för att det är helg/storhelg. Om det är så att ni vet att inte kan ta emot plantorna under påsk/pingst/påsklov m.m så meddela det snarast möjligast.

Levererar ni på helger till företag med?

Vi försöker i den mån det går att leverera till företag under vardagarna, men det kan ske att leverans blir lagd till helgen om vi måste. Om ni som företag vet att vi inte kan leverera mer än måndag-fredag mellan 07.00 och 16.00, vänligen meddela det så snart som möjligt.

Mellan vilka tider sker leveransen?

Leverans sker mellan klockan 07.00 och 22.00 under veckans alla dagar om ni väljer transport via våra egna lastbilar, annars följer det DHL’s normala leveranstider om ni väljer DHL.

Måste man finnas hemma hela dagen på leveransdagen?

Nej absolut inte, det räcker att ni kan smita ifrån jobbet när chaufförerna hör av sig och meddelar att de är på väg till er. Detta gäller framförallt om ni har valt betalning i samband med leverans med kort/kontant. Om ni har valt betalning via Klarna så måste ni inte vara på plats när plantorna kommer, men det är bra om det finns någon mottagare på plats som kan visa var plantorna ska stå samt skriver under att plantorna är levererade.

Varför blev min leveransdag flyttad?

Din leveransdag kan ha blivit flyttad på, av den anledningen att antingen är plantorna försenade in på lagret eller så har lastbilen som ska leverera era plantor blivit försenad från turen dagen innan. Vi meddelar er så fort vi märker att det preliminära leveransdatumet inte kommer att kunna hållas.

Vem ska ersätta mig för min förlorade arbetsdag när ni flyttade leveransen?

Någon ersättning för förlorad arbetsdag på grund av flyttad leverans utgår ej eftersom vi inte begär att ni ska ta ledigt för att ta emot plantor, utan bara att ni ska finnas tillgängliga på telefonen för att kunna åka hem och betala plantorna om ni har valt kort/kontantbetalning i samband med leveransen.

Kan jag få ersättning för arbetskraft som har varit på plats och grävt när leveransen blir försenad?

Vi råder er inte till att boka in plantering av plantorna samma dag som det är planerat att plantorna ska levereras till er, utan vi råder er till att boka in en plantering 2-3 dagar efter leveransen, just för att en leverans kan bli försenad. Om ni har bokat in plantering 2-3 dagar efter leverans så har vi fortfarande möjlighet att lösa leverans till er innan planteringsteamet kommer.

Hur fraktas våra plantor?

Plantorna fraktas till er kunder på pall med nät runt så de ska stå stadigt på pallen. Frakten sker med våra egna lastbilar alternativt med DHL mot en annan fraktkostnad om det är så att ni vill ha leverans tidigare än vad vi kan erbjuda.

Är det gratis frakt?

Vid en order över 11.000kr så är frakten gratis om ni bor mellan södra Skåne och Gävle/Falun/Malung. Allt ovanför dessa städer samt Öland och Gotland har en speciell fraktkostnad.

Vad kostar frakten om vi inte beställer för mer än 11.000kr?

Normalt sätt så kostar frakten 899kr om ni inte bor på Öland, Gotland eller ovanför Gävle/Falun/Malung.

Vad täcker frakten?

Frakten täcker på- och avlastning samt transportkostnaden till er.

Kan man önska en speciell dag som plantorna kommer?

Att önska en speciell dag går alltid bra, men vi kan inte lova att det blir leverans den dagen. Om ni däremot vet att ni inte kan ta emot plantorna en speciell vecka eller mellan två speciella datum så är det alltid bra om ni meddelar det så snart som möjligt, gärna i samband med orderläggandet. Detta just för att vi levererar gärna plantorna så snart som möjligt och då kan det blir leverans allt ifrån inom några dagar till upp till 30 arbetsdagar efter orderläggandet.

Vad menas med preliminärt leveransdatum?

Preliminärt leveransdatum menas med att vi planerar att leverera era plantor det datumen, men om något skulle uppstå så har vi rätten att flytta leveransdag fram till och med samma morgon den dagen som era plantor har preliminärt leveransdatum. Dessa fall kan bero på att era plantor inte har hunnit komma in till lagret som beräknat utan är försenade från vår leverantör.

Vad ingår i garantin?

Det som ingår i garantin är plantorna under förutsättningar att vi kan utesluta handhavandefel, tjältorka, skador gjorda av djur och oförutsedda väderomslag.

Hur lång tid tar ett garantiärende?

Varje garantiärende tar olika lång tid. Det beror på om garantianspråket är korrekt ifyllt, hur många plantor som ni reklamerar, om vi kan se på de inskickade bilderna vad som har hänt med plantorna eller om vi måste komma ut på besök för att se vad som har hänt med plantorna samt hur Ni har dokumenterat plantorna under tiden. Ju mer bilder ni har från planteringen till tillfället som vi öppnar ett garantiärende, desto snabbare går det att ta ett beslut i ert garantiärende.

Vad behöver ni ha för uppgifter för att kunna öppna ett garantiärende åt mig?

Det vi behöver för att kunna öppna ett garantiärende åt er är att ni fyller i vårt garantianspråk korrekt samt mailar in bilder/filmer på de plantorna som ni anser omfattas av garantin.