Frågor och Svar

Här kan du få svar på många utav de mer vanliga frågor som kan uppstå före och efter ditt köp.

Finner du inte svar på det du eftersöker här, är du varmt välkommen att kontakta oss direkt.

Vad är den stora skillnaden mellan Brabant och Smaragd?

Framför allt så är det hur de skiljer sig till utseendet. Brabanten är mer yvig och pelar formad, medans Smaragden är kompakt och toppig. 

Vilken sort ska vi välja?

Om ni snabbt vill bli av med insynen och kan tänka er att klippa häcken 1-2/år så är Thuja Brabant ett perfekt alternativ. Brabanten blir jätte tät och fin när man sköter den och klipper, annars har den ett mer spretigt och vildvuxet utseende som också kan vara snyggt på många trädgårdar.

Om du inte har lika bråttom med insynen och vill ha en mer lättskött häck som inte behöver klippas regelbundet och som kanske i mångas ögon ger ett lite mer exklusivt utseende så är Thuja Smaragd ett perfekt alternativ. Thuja Smaragd växer lite långsammare, men håller sin spetsiga form väldigt vackert och behöver inte klippas.

Hur länge ska vi hålla på att vattna så mycket som vi gör i början?

De första 6-8 veckorna, är den krtiskia tiden, och då gäller det att inte hoppa över ett enda bevattningstillfälle.

Framförallt under det första året är det viktigt med mycket vatten till plantorna. Har ni köpt större plantor så får ni förbereda er på att vattna längre. Sen måste ni vara förberedda på att tilläggsvattna om det blir torra somrar i framtiden, precis som med en gräsmatta.


  • Vad för växtnäring ska vi använda?

Vi rekommenderar vår egen växtnäring som finns att köpa i vår webbutik under ”Jord & Näring”. Den är framtagen specifikt för thujor och taxus och innehåller precis det de behöver i näringsform.

Varifrån kommer plantorna?

Plantorna kommer ifrån Holland och fraktas till vårt lager i mellan Sverige.

Mina plantor är gula, vad ska jag göra?

Så länge ni veta med er att ni vattnat tillräkligt, så bör man i nästa steg kolla öer andra orsaker.

Du kan ge dina plantor växtnäring, då gulnad på plantorna oftast beror på att den inte har upptagit tillräckligt med näring eller solljus. Att plantan är gul på toppen och i de nya skotten beror på att plantan inte har hunnit ta upp tillräckligt med klorofyll som solljuset ger plantorna. Det är fullt normalt på nyutväxten och syns tydligast på Brabant thujan. För att hjälpa plantorna lite på traven, se till att vattennivån i marken är bra, för då har plantan störst möjlighet att snabbt bilda klorofyll.

Hur märker vi i jorden om det finns tillräckligt med vatten?

Vad man kan göra, för att kontrollera båda hur pass dränerat och hur mycket vatten det faktiskt finns, är att gräva ett hål.

Hålet bör vara ca 50 cm djupt och runt en 30 cm brett i diamter. Fyll detta hål med 10 l vatten, har vattnet sjunkit undan inom 30 min, så är det lagom.

Man kan annars gå efter "snöbolls metod". Är jorden fuktig och formbar så är det okej. Om jorden smular sönder, så är det för torrt.

Hur stort är rotsystemet?

Det beror på vilken planta ni köper. Det varierar mellan 20-50 cm i diameter.  

Hur lång tid har jag på mig att plantera efter leveransen? 

Hur länge plantorna klarar sig utan plantering beror mycket på hur ni förvarar dom från leverans till plantering. Om plantorna står i ständig skugga och vattnas dagligen så klarar sig plantorna utan problem i några dagar, men de vill helst planteras så snart som möjligt eftersom det är det som plantorna mår bäst utav. 

Varför blir plantan brun i toppen?

Att plantan blir brun i toppen beror oftast på att plantan har fått för lite vatten. Vattna mera. Det kan även bero på andra orsaker, kontakta vår kundtjänst för att få hjälp med just era plantor. 

Varför blir plantan grå/svart i botten?

Att plantan blir grå/svart i botten beror oftast på att plantan har fått för lite syre. Vattna med större mängder vatten och lite mer sällan, så att plantan inte får rotröta. 

Barkskador, är det något som skadar tillväxten av plantan?

Nej, barkskador är inget som skadar tillväxten på plantan. Vad ni kan göra, är att köpa ett sårbalsam och strycka på. Detta ger plantan hjälp att läka fortare, då barken fungerar ungefär som ett imunförsvar. 

Toppen är bruten, slutar plantan växa nu?

Nej, plantan slutar inte växa. För att den ska sluta växa, så bör självaste huvudstammen ha en grovlek på iaf några cm i diamter.  

Kan man plantera i närheten av andra träd och buskar?

Det beror helt och hållet på vilken typ av beväxtlighet som ni har och ska plantera runt. Avståndet ska vara rimligt beroende på storlek på rotsystemet på den befintliga växten. Detta då befintliga växter är närings- och vattenbovar samt att olika växter ger olika pH-halt i jorden. 

Varför välter plantorna och vad kan vi göra för att det inte ska hända?

När det blåser mycket, ofta på höstkanten eller om du bor på en utsatt plats, så tar häcken upp vinden precis som ett segel. En nyplanterad planta klarar inte de påfrestningarna som en planta som stått länge och vuxit fast ordentligt. Detta gäller främst högre växter som tar mycket vind. De mindre växterna brukar klara sig väldigt bra. För att undvika att växterna växer fast snett eller kanske rent av välter, så kan man ge dem ett stöd. Stödet kan du bygga med en regel längs med häcken en meter upp.


Vad är det för en skillnad på en krukodlad och en planta med rotklump?


Skillnaden mellan en krukodlad och en planta med rotklump är att dess uppväxtsätt. Den krukodlade plantan lever från stickling och tills att de planteras i kruka. De bör vinterförvaras frost fritt, för att inte riskera rotsprängning, vilket innebär att de måste stå i växthus under vintern. 

Rotklumpsplantan står, från större stickling, tills att det grävs upp, på åkermark. De omplanteras, rot- och barrbeskärs flera gånger i samband med omplantering till nya och större växtmarker.

Kan man verkligen plantera på hösten?

Absolut att du kan plantera på hösten. Så länge det går att gräva i marken så går det att plantera växterna. Däremot sker ingen tillväxt på plantorna förrän de normalt växer, vilket är under våren/sommaren. 

Vad har plantan för omfång?

Det beror på vilken storlek på planta som ni vill köpa / inväntar leverans på, samt vilken sort.

När får vi våra plantor?

Så fort vi på kundtjänst har fått tillgång till ert leveransdatum så kommer vi att meddela er det via mail.

Kan vi få en tid som plantorna kommer, i stället för bara dag?

Det är mer eller mindre omöjligt för kundtjänst att lämna någon mer exakt tid under dagen för din leverans. Till skillnad från DHL, Schenker, PostNord mm som har fasta turer som de kör, så är varje tur för oss unik. Lastbilarna har kör och vilotider att passa och vet inte alls hur lång tid det tar innan att leverera varje kund. Om man har valt att betala vid leverans eller vill vara med, så måste man hålla sig på en 30-60 min avstånd hemifrån under leveransdagen. Du får avisering via mobilen innan leveransen kommer.

Levererar ni på helger samt storhelger?

Absolut, det gör vi. Under april-början på juni samt september-oktober så har vi inga stopp i leveranserna för att det är helg/storhelg. Om det är så att ni vet att inte kan ta emot plantorna under påsk/pingst/påsklov m.m så meddela det snarast möjligast.

Levererar ni på helger till företag med?

Vi försöker i den mån det går att leverera till företag under vardagarna, men det kan ske att leverans blir lagd till helgen om vi måste. Om ni som företag vet att vi inte kan leverera mer än måndag-fredag mellan 07.00 och 16.00, vänligen meddela det så snart som möjligt.

Varför blev min leveransdag flyttad?

Din leveransdag kan ha blivit flyttad av den anledningen att antingen är plantorna försenade in på lagret eller så har lastbilen som ska leverera era plantor blivit försenad från turen dagen innan. Vi meddelar er så fort vi märker att det preliminära leveransdatumet inte kommer att kunna hållas.

Vem ska ersätta mig för min förlorade arbetsdag när ni flyttade leveransen?

Någon ersättning för förlorad arbetsdag på grund av flyttad leverans innefattas ej. Vi begär inte att ni ska ta ledigt för att ta emot plantor, utan bara att ni ska finnas tillgängliga på telefonen för att kunna åka hem och betala plantorna om ni har valt kort/kontantbetalning i samband med leveransen. Om dte inte är möjligt, så finns andra betalningsalternativ att tillgå. 

Kan jag få ersättning för arbetskraft som har varit på plats och grävt när leveransen blir försenad?

Vi råder er inte till att boka in plantering av plantorna samma dag som det är planerat att plantorna ska levereras till er, utan vi råder er till att boka in en plantering 2-3 dagar efter leveransen, just för att en leverans kan bli försenad. Om ni har bokat in plantering 2-3 dagar efter leverans så har vi fortfarande möjlighet att lösa leverans till er innan planteringsteamet kommer.

Hur fraktas våra plantor?

Plantorna fraktas till er kunder på pall med nät runt så de ska stå stadigt på pallen eller i pallar med träkragar. Frakten sker med våra egna lastbilar alternativt med PostNord eller DHL.

Är det gratis frakt?

När du beställer blir det alltid gratis frakt på 5:e pallen och alla därutöver. De fyra första pallarna betalar Ni en mindre fraktavgift för då vi har subventionerade priser. Vår internetbutik kommer automatiskt uppdatera er varukorg och ge er priset, utifrån hur många pallplatser er beställning kommer kräva.

Vad kostar frakten om vi beställer till Öland, Gotland eller ovanför Gävle/Falun/Malung?

Till Öland, Gotland eller ovanför Gävle/Falun/Malung fraktar vi både med egna lastbilar och PostNord och DHL. Så för att kunna erbjuda er ett så bra pris som möjligt på leveransen, räknar vi på varje order för att kunna lämna pris. Kontakta vår Kundtjänst. 

Vad täcker frakten?

Frakten täcker på- och avlastning samt transportkostnaden till er.

Kan man önska en speciell dag som plantorna kommer?

Att önska en speciell dag går alltid bra, men vi kan inte lova att det blir leverans den dagen. Om ni däremot vet att ni inte kan ta emot plantorna en speciell vecka eller mellan två speciella datum så är det alltid bra om ni meddelar det så snart som möjligt, gärna i samband med orderläggandet. Detta just för att vi levererar gärna plantorna så snart som möjligt och då kan det blir leverans allt ifrån inom några dagar till upp till 30 arbetsdagar efter orderläggandet.

Vad menas med preliminärt leveransdatum?

Preliminärt leveransdatum menas med att vi planerar att leverera era plantor det datumen ni blir aviserade.

Om något skulle uppstå så har vi rätten att flytta leveransdag, ända fram till och med samma morgon, den dagen som era plantor planeras att levereras.

I dessa fall så kan det bero på att era plantor inte har hunnit komma in till lagret som beräknat, utan är försenade från vår leverantör.

Vad ingår i garantin?

Det som ingår i garantin är plantorna under förutsättningar att vi kan utesluta handhavandefel, tjältorka, skador gjorda av djur och oförutsedda väderomslag.

Garantin täcker upp till hela 20% av totalt antal beställda plantor. Så skulle det mot förmodan dö någon planta efter planteringen, så är ni välkomna att kontakta Kundtjänst.  

Hur lång tid tar ett garantiärende?

Varje garantiärende tar olika lång tid.

Ni kommer bli ombedda att skicka in bilder, samt lite information i form av Garantianspråksformuläret. 

Beslutet om hur vi tänker gå tillväga med ert ärende, kan dröja så länge som ända till säsongens slut, om det är högsäsong. 

Inga plantor levereras oftast under samma säsong som anspråket inkom.