Köpvillkor

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Thujaplantor.se som är en del av Eximius Partner AB. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Om du inte mottagit bekräftelsen på din order inom 5 minuter är det mycket viktigt att du kontaktar vår kundtjänst för att vi ska kunna justera din e-post. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Thujaplantor.se förbehåller sig rätten att neka en order.

Priser
Priser anges alltid inklusive moms om du inte gjort något annat val i webbutiken.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

Leveransvillkor våra egna lastbilar
Vi transporterar nästan alla ordrar själva och lovar normalt sett en leveranstid på 15 arbetsdagar inom vårt ordinarie transportområde. Under högsäsong (april-juni samt sept-okt) så kan längre leveranstid förekomma.
När du beställer via vår webbutik och skickat din order i kassan, så hör vi av oss till dig via e-post eller telefon med ett leveransdatum. Vill du ha din beställning senare än inom 15 arbetsdagar, så kan du enkelt fylla i en önskad leveransvecka tillsammans med din order. Skulle det leveransdatum som vi återkommer med, absolut inte passa, så försöker vi hitta ett nytt. Ring oss helst om detta, då har vi lättare att gemensamt bestämma något annat, även om vi har speciella rutter att följa.
Leveranser till Gotland och Norrland eller utanför vårt ordinarie transportområde sker vid speciella datum, kontakta kundtjänst för leverans.
Vid beställning om du bor i dessa områden/vill ha leverans till dessa områden gäller inte leveranstiden på 15 arbetsdagar.
Våra chaufförer aviserar dig via sms eller samtal om tidpunkt för ankomst under dagen som din leverans är beräknad. Vi levererar alla ordrar mellan 7.00-22.00 alla dagar i veckan.
* Inga plantor levereras under månaderna (december, januari, februari, mars)

Alla leveransdatum är preliminära och vi kan inte garantera några tidpunkter eller att leveransen sker på exakt datum. När ni har fått ett mail med ett preliminärt leveransdatum så är ni inlagda för leverans, innan dess kan vi inte ge några datum. Vid plantering kommer leveransen först och plantering sker normalt inom tre dagar.
Tills du mottagit den officiella aviseringen av att chaufförerna är på väg till er, är alla uppgifter om leveransdag/tid att betrakta som preliminära då verksamheten är känslig för omständigheter utanför vår kontroll. Även efter avisering kan det i extremfall förekomma förseningar pga sjukdom, fordonshaveri eller liknande. I sådana fall utgår generellt ingen ersättning eller ges rabatter även om du som kund drabbas av extra kostnader eller inkomstbortfall. Eventuella anmärkningar på dina plantor måste göras inom 24 timmar efter din leverans, antingen via telefon eller e-post.
Prioriterad leverans kan oftast ordnas mot tillägg och efter överenskommelse i de fall en exaktare leveranstidpunkt krävs.
Observera att vi normalt levererar thujor och andra häckväxter med 24-meters lastbilar och därför inte når ända fram till alla adresser. Om du vet eller misstänker att din adress inte kan nås är det upp till er, som kund, att meddela annat leveransställe så snart som möjligt. Under December, Januari, Februari, Mars sker inga leveranser med våra egna lastbilar. Alla ordrar som kan effektueras beroende på produkt skickas under vinterperioden med DHL eller motsvarande.

Fraktkostnad
Enhetsfrakt på 899kr tillämpas på alla ordrar som är under 11.000 kr. Fraktfritt erbjuds inom vårt ordinarie leveransområde på alla ordrar över 11.000kr. Om Ni går ihop flera stycken och lägger en order över 11.000 kr så ingår frakten om ni bor upp till 200 meter ifrån varandra, vid längre avstånd så tillkommer en "extra stopp-avgift" på 500 kr.
Öland, Gotland och Norrland som inte tillhör vårt ordinarie transportområde har speciella fraktkostnader. Lägg i din order, så återkommer vi med fraktpris.
Orter utanför vårt normala transportområde
I webbutiken kan du lägga in ordrar och beställningar till orter som inte innefattas av vårt normala transportområde. Vi kommer då att höra av oss till dig så snart vi kan med en kostnad för att transportera ordern. Vi kan också låta ordern ligga kvar om du vill i väntan på att vi har fler ordrar till samma område och kan samlasta. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som vi tror kommer bli svåra att leverera inom rimlig tid till orter utanför området nedan. I dessa fall hör vi givetvis av oss.

Leveransvillkor med DHL
Vi skickar även gods och paket via DHL. I dessa fall gäller DHL’s ordinarie leveransvillkor. Små paket skickas till närmaste DHL Service Point och större paket och pall för t.ex. växter skickas normalt sätt till slutadressen. Väljer du att transportera ditt gods eller din order via DHL så skickas denna order inom 1-2 arbetsdagar förutsatt att vi har alla produkter i lager.


Betalningsvillkor
Du kan enkelt välja mellan olika betalalternativ, när du kommer till kassan. Vilka produkter du beställer och vilket leveranssätt du väljer styr vilka betalningsalternativ som är möjliga.

Kortbetalning i webbutiken
I samarbete med DIBS (www.dibs.se) erbjuder vi kortbetalning direkt i webbutiken. DIBS system är godkända av alla svenska banker samt certifierade enligt PCI DSS av VISA och MasterCard för att förmedla betaltransaktioner i högsta säkerhetsklass. All kommunikation mellan oss och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Vi har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter.
DIBS stödjer också 3D Secure för att identifiera kortinnehavaren vid köp på Internet och därigenom minska risken för missbruk av kortuppgifter. Är ditt kort anslutet till 3D Secure kommer du att kopplas över till din bank för verifiering innan betalningen godkänns.

Kortbetalning vid leverans
I samarbete med iZettle och Bambora så tar vi emot de flesta vanliga kredit eller debitkort. Du betalar ingenting innan din beställning utan betalar först till chauffören vid leverans utav din order. Chauffören har med sig nödvändig utrustning för att kunna ta emot kortbetalningen i de fall som du valt kortbetalning som betalalternativ. Via iZettle eller Bambora kan vi hantera kortbetalningar upp till 50.000kr, vid ordrar över 25.000kr krävs det att ditt kort har chip. Kontakta oss om du har frågor.

Faktura
Vi erbjuder betalning via faktura till både företag och privatpersoner inom Sverige. Möjligheten till kredit på fakturan styrs helt utav beloppet och en kreditupplysning. Förutsatt att din kredit blir beviljad så lämnar vi 14 dagars kredittid. I annat fall måst fakturan vara betald innan leverans sker. Normalt sett sköts all fakturering via Intrum Justitia.

Kontantbetalning vid leverans
Kontantbetalning vid leverans går bra i SEK eller EURO. Vi hanterar inga andra valutor och chaufförerna har normalt sett ingen växel, så vi rekommenderar alltid att man har jämna pengar.

Klarna - Avdetalning
I samarbete med Klarna så kan vi erbjuda betalning via: Avbetalning på 6/12/24 månader samt Konto.
Klarna gör en kreditkoll på er i samband med orderläggande och bedömer direkt om du får handla via dom. Går inte beställningen igenom kan det bero på olika anledningar, för att få reda på varför kontakta Klarna på telefonnummer: 08-120 120 10. Klarna tar ej emot beställningar på över 50.000kr. Din order på Klarna aktiveras vardagen efter att du har mottagit din order.

Klarna - Faktura
I samarbete med Klarna så kan vi erbjuda er att handla på faktura. Klarna tar en administrativ kostnad på 149kr för detta och det är en avgift som du som kund betalar. Fakturan hos Klarna aktiveras vardagen efter att du har fått din leverans.


Garanti, ångerrätt och avbeställning
Växtgaranti
Vår växtgaranti innebär att du som kund ska få en felfri växt som uppfyller branschens krav på kvalitet, sundhet och sortäkthet. Du har därför alltid 12 månaders växtgaranti på våra växter.
Denna garanti innebär att en växt som inte är sortäkta eller inte utvecklar sig normalt, trots adekvat skötsel och växtplats, ersätts av en ny planta under garantitiden. Om det inte är ställt utom all rimlig tvivel att plantan är död eller har allvarliga brister som ej kommer att återhämta sig ger vi alltid växten minst 3 månader för att uppvisa bättring efter våra råd. Som kund är du alltid skyldig att läsa våra skötselråd och vidta eventuell förbättring inom rimlig tid om växten påvisar försämring.
Tidigast utbyte utav vårplanterade växter är på hösten och tidigaste utbyte utav höstplanterade växter är på våren. När ni befarar att växten inte utvecklar sig normalt, trotts att ni vidtagit eventuella åtgärder och följt våra råd om skötsel, kontaktar ni kundtjänst.
Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet och som orsakats av bristande omvårdnad, felaktig skötsel, olyckor eller annat utanför vår kontroll. Detta inkluderar exempelvis bristande bevattning, köld- eller vindskador, felgödsling, felaktig plantering, undermålig dränering på växtplatsen, översvämning, förgiftning och skador orsakade av djur eller människor.
Vidare görs inga garantiutbyten under den tidiga etableringsperioden, inom 6 månader efter plantering, såvida det inte kan påvisas att plantorna bar på sjukdom vid leverans, och garantin täcker maximalt 20% av levererade plantor. Vid garantiutbyten ingår ej plantering utav plantor, det ombesörjer du som kund.
Garantin utsträckes att även omfatta köldskador, under ordinarie 12-månaders växtgarantin, vid bevisad användning av köldskydd, exempelvis skuggväv.
Observera att garantin inte förlängs i samband med utbyten, varken för utbytesplantor eller för ursprungligen levererade plantor, och således gäller vid ett tillfälle.
Vi förbehåller oss rätten att istället för att byta ut växter återbetala växterna till inköpspriset.

Ångerrätt - enligt distansavtalslagen
I enlighet med gällande distansavtalslag äger du normalt rätt att ångra köp utan att ange någon anledning inom 14 dagar efter att varuleveransen har mottagits. Dock undantas varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, utan risk att förstöras, till vilka räknas bland annat växter, plantor, livsmedel och andra färskvaror. Kontakta oss snarast om du ångrar dig så gör vi vårt bästa för att vara tillmötesgående, men distansavtalslagen rörande ångerrätt gäller inte våra växter.

Avbeställning av order innan leverans
Du kan avbeställa dina växter inom fem arbetsdagar efter lagd beställning utan kostnad.
Avbeställning senare än fem dagar efter beställning kan göras innan du mottagit avisering om leverans från våra chaufförer. Kostnaden är då 500kr plus 10% av ordervärdet för att täcka administrativa kostnader samt hantering av växter. Avbeställning efter avisering om leverans kan ej göras.
Avbeställning ska alltid göras muntligt via vår telefonsupport.

Force Majeure
Thujaplantor.se anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Tvist

Konsument

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Eximius Partner AB (Bolaget) s.k. alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN's utslag.

Företag

Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Östsvenska Handelskammaren.

Säkerhet och sekretess

Försäljning till minderåriga
Vår butik säljer inte produkter till minderåriga (under 18 år) utan målsmans tillåtelse.

Vi hanterar dina personuppgifter enligt PUL
När du gör din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och personnummer. Samtidigt godkänner du att vi sparar och använder dina personuppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, för att kunna ge dig bästa service och följa upp dina ärenden.

Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.

Vi kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.

Användning av cookie-filer
Denna webbplats använder "cookies" för att hjälpa dig att få en personligt anpassad Internetupplevelse.
En cookie är en textfil som en webbserver lägger in på din hårddisk. Cookie-filer kan inte användas för att köra program eller leverera virus till din dator. En cookie är unikt tilldelad dig och kan endast läsas av en webbserver i den domän som utfärdade cookie-filen till dig. Ett av huvudsyftena med cookie-filer är att ange för webbservern att du har återvänt till en specifik webbsida, så att du kan få en personligt anpassad upplevelse när du besöker webbsidan igen. Du kan välja om du vill acceptera en cookie eller inte. De flesta webbläsare accepterar cookie-filer automatiskt, men det går vanligtvis att ändra inställningarna till att inte acceptera cookie-filer om Du föredrar det.
Om du stänger av cookie-funktionen är det möjligt att du inte till fullo kan utnyttja de interaktiva funktionerna på denna webbplats eller de andra webbplatser som du besöker.

Anti-SPAM policy
Vi tar direkt avstånd från allt som har med spam, eller skräppost, att göra. Vi medverkar ej till att skicka SPAM, och skickar inte e-post från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet.
Som kund till oss kan du få e-post rörande din order, betalning eller annan kommunikation du initierat, samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation.
Om du har valt att ta emot vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Vill du inte längre ta emot några nyhetsbrev kan du enkelt avregistrera dig via en avregistreringslänk i det aktuella nyhetsbrevet, eller kontakta vår kundtjänst om du behöver hjälp.

Övriga Villkor
Om ej annan överenskommelse görs före beställning förblir samtliga varor Eximius Partner ABs, organisationsnummer 559036-3932, egendom till dess att full betalning erlagts. Det innebär att du som kund accepterar och inte försvårar ett återtag av levererade produkter om så krävs. Du äger ej heller rätt att vidaresälja våra produkter innan full betalning erlagts.

Vidare förbehåller vi oss rätten att:
• annullera beställningar som inte kan effektueras inom rimlig tid eller till rimlig kostnad
• annullera beställningar, eller kräva förskottsbetalning, där vi efter kontroll har starka skäl att misstänka oförmåga eller ovilja att betala
• byta ut en produkt som inte finns i lager, mot en likvärdig eller större produkt.
• betala tillbaka eventuella artiklar som är betalda men ej komplett levererade.
I och med att du godkänner dessa villkor avsäger du dig all rätt till eventuella skadeståndsanspråk på Eximius Partner AB oavsett anledning.

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i texter och prisuppgifter. Notera även att samtliga produktbilder på Thujaplantor.se visar unika exemplar av levande växter och sålunda inte är identiska med de växter som levereras.