§1 Köpvillkor

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Thujaplantor.se som är en del av Eximius Partner AB. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Om du inte mottagit bekräftelsen på din order inom 5 minuter är det viktigt att du kontaktar vår kundtjänst för att vi ska kunna justera din e-post. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Thujaplantor.se förbehåller sig rätten att neka en order.

Priser
Priser anges alltid inklusive moms om du inte gjort något annat val i webbutiken.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

§2 Leveransvillkor våra egna lastbilar

Efter att ni mottagit ett leveransdatum så är just era plantor uppgrävda och på väg in till centralen. Oberoende dess angelägenhet, kan förändringar i leveransen vara svåra att genomföra eller t.o.m helt ogenomförbara.


-  Vi transporterar nästan alla ordrar själva och har normalt sett en leveranstid på 10-15 arbetsdagar inom vårt ordinarie transportområde (Malmö- Gävle). Tiderna är beroende av att leveransena är igång för vår- eller höstsäsongen, och gäller from att säsongen startat. När säsongen startar kan variera beroende på olika utomstående faktorer. Samtliga ordrar skickas i tur och ordning, så vid säsongsuppstart kan dessa 10-15 arbetsdagar skifta med +/- några dagar. 

Det kan i enstaka fall förekomma längre leveranstid, då vi i så stor utstäckning som möjligt vill samköra flera ordrar till samma område. 

* Inga plantor levereras under månaderna: december, januari, februari, mars

- När du beställer via vår webbutik och skickat din order i kassan, så hör vi av oss till dig via e-post med ett leveransdatum.

- Om ni vet med er att ni absolut inte kan ta emot plantorna innan en viss tid, är det mycket viktigt att ni omgående meddelar detta till kundtjänst. När ni väl fått ett leveransbesked så är just era plantor på väg in till oss för att sedan direkt levereras ut till er. Detta innebär att ändringar är svåra att göra. 

- Vi försöker planera i god tid, och aviserar er ett datum så snart vi kan. Har ni inte hört något från oss inom 14 dgr, så kan ni först då hör av er till vår Kundtjänst.

- Leveranser till Gotland och Öland, samt Norrland som är utanför vårt ordinarie transportområde, sker vid speciella datum, kontakta kundtjänst för leverans.
Vid beställning om du bor i dessa områden/vill ha leverans till dessa områden gäller inte leveranstiden på 15 arbetsdagar.

- Våra chaufförer aviserar dig via sms ca 1 h innan din leverans är beräknad. Vi levererar alla ordrar mellan 7.00-22.00 alla dagar i veckan.

- Om ni ska betala med kort på plats måste ni se till att finnas kontaktbara under leveransdagen, om ni inte har möjlighet att vara det så är det er skyldighet att se till så att vi har ett telefonnummer till en person som kommer vara kontaktbar. 

- Då chaufören har ett körschema så finns inte möjlighet att vänta på att ni ska hinna ta er hem för att betala. Därför är det viktigt att ni kan vara anpassnigsbara och ta er hem snabbt. 

- Om fel leveransadress angetts så kommer plantorna att följa tillbaka med till centralen, ni debiteras för fraktskostnaden via en faktura som kommer i efterhand. 

- Då vi handlar med färskvaror och har rullande inkommande transporter, så är alla leveransdatum preliminära t.o.m den dagen leveransen avgår till er.

- Tills du mottagit den officiella aviseringen av att chaufförerna är på väg till er, är alla uppgifter om leveransdag/tid att beakta som preliminära då verksamheten är känslig för omständigheter utanför vår kontroll.

- Även efter avisering kan det i extrema fall förekomma förseningar pga sjukdom, fordonshaveri eller liknande. I sådana fall utgår generellt ingen ersättning eller ges rabatter även om du som kund drabbas av extra kostnader eller inkomstbortfall.

- Vi kan inte garantera några tidpunkter.

- Eventuella anmärkningar på dina plantor måste göras inom 24 timmar efter din leverans, antingen via telefon eller e-post.

Observera att vi kan leverera med 24-meters lastbilar och därför inte når ända fram till alla adresser. Om du vet eller misstänker att din adress inte kan nås är det upp till er, som kund, att meddela annat leveransställe så snart som möjligt.

Chauffören lämnar plantor på närmsta farbara plats - dvs vi bär ej ut plantor på tex baksidor av hus. Om möjlighet finns, så kommer chauffören placera pallen på önskad plats. Då en pall kan väg upp emot 500 kg, så blir det chauffören som avgör vad som blir en lämplig avlastningsplats. Därefter ansvarar ni för pallen. 

Under December, Januari, Februari, Mars sker inga leveranser med våra egna lastbilar. Alla ordrar som kan effektueras beroende på produkt skickas under vinterperioden med PostNord eller DHL.

 

Frakter

Fraktkostnaden ser du när du går till kassan i webbutiken. Växterna lastas på pall och de första fyra pallen debiters med gradvis fraktkostnad, därefter är varje pall gratis frakt på. Fraktfritt erbjuds därmed inom vårt ordinarie leveransområde på allt som överstiger 4:e pallen. 
Öland, Gotland och Norrland som inte tillhör vårt ordinarie transportområde har speciella fraktkostnader. Lägg i din order, så återkommer vi med fraktpris.

I webbutiken kan du lägga in ordrar och beställningar till orter som inte innefattas av vårt normala transportområde. Vi kommer då att höra av oss till dig så snart vi kan med en kostnad för att transportera ordern. Vi kan också låta ordern ligga kvar om du vill i väntan på att vi har fler ordrar till samma område och kan samlasta. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som vi tror kommer bli svåra att leverera inom rimlig tid till orter utanför området nedan. I dessa fall hör vi givetvis av oss.

§3 Leveransvillkor med PostNord

- Vi skickar mycket pall och paket via PostNord, och i dessa fall gäller PostNords ordinarie leveransvillkor (leverans inom 3-5 arbetsdagar).

- Små paket skickas till närmaste PostNord ombud och större paket och pall för t.ex. växter skickas normalt sätt till slutadressen.

- Väljer du att transportera din order via PostNord så skickas denna order nästkommande lediga  upphämtningsdag, förutsatt att vi har alla era produkter i lager.

- Öland, Gotland och Norrland som inte tillhör vårt ordinarie transportområde har speciella fraktkostnader. Lägg i din order, kontakta Kundtjänst för mer information om fraktpriset.

- Vi har inte möjlighet att påskynda eller ändra leveranser från externa aktörer.

- Har fel leveransadress angetts till oss, så debiteras ni en faktisk kostnad på 199:- för ändring.

- Har godset påbörjat utleverans finns inga garantier att adressändring går att utföra. Kommer godset till fel angiven adress kan godset avlämnas på denna adress och du som kund ansvarar för vidare transport.

- Om ni missar en avlämningstid, och er pall hamnar på en central, kan ni antingen hämta det själva, eller boka en ny utkörning på erbjuden nästkommande arbetsdag. 

- Vi kan aldrig på något sätt påverka utleverans från extern aktör. 


§4 Betalningsvillkor

Du kan enkelt välja mellan olika betalalternativ, när du kommer till kassan. Vilka produkter du beställer och vilket leveranssätt du väljer styr vilka betalningsalternativ som är möjliga.

Kortbetalning i webbutiken
I samarbete med NETS erbjuder vi kortbetalning direkt i webbutiken.

NETS system är godkända av alla svenska banker samt certifierade enligt PCI DSS av VISA och MasterCard för att förmedla betaltransaktioner i högsta säkerhetsklass.

All kommunikation mellan oss och din bank sköts av NETS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Vi har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter.

NETS stödjer också 3D Secure för att identifiera kortinnehavaren vid köp på Internet och därigenom minska risken för missbruk av kortuppgifter.

Är ditt kort anslutet till 3D Secure kommer du att kopplas över till din bank för verifiering innan betalningen godkänns.

Kortbetalning vid leverans
I samarbete med iZettle så tar vi emot de flesta vanliga kredit eller debitkort.

Du betalar ingenting innan din beställning utan betalar först till chauffören vid leverans utav din order. Chauffören har med sig nödvändig utrustning för att kunna ta emot kortbetalningen i de fall som du valt kortbetalning som betalalternativ.

Via iZettle kan vi hantera kortbetalningar upp till 50.000kr, vid ordrar över 25.000kr krävs det att ditt kort har chip. Kontakta oss om du har frågor.

Faktura
Vi erbjuder betalning via faktura till både företag och privatpersoner inom Sverige.

Möjligheten till kredit på fakturan styrs helt utav beloppet och en kreditupplysning.

Förutsatt att din kredit blir beviljad så lämnar vi 14 dagars kredittid. I annat fall måste fakturan vara betald innan leverans sker.

Normalt sett sköts all fakturering via oss och Intrum Justitia.

Vid en order över 40.000 kr, så kommer ni att erhålla en förskottsfaktura på 50% av orderns totala värde. Resterande faktureras enligt ovanstående.

Vid leveransdagen så är det viktigt att ni finns kontaktbara och har möjlighet att bege er till leveransadressen för att kvittera leveransen. Detta är för båda parters skull.

Kontantbetalning vid leverans
Kontantbetalning vid leverans går bra i SEK eller EURO. Vi hanterar inga andra valutor och chaufförerna har normalt sett ingen växel, så vi rekommenderar alltid att man har jämna pengar.

 

§5 Garanti, ångerrätt och avbeställning

Växtgaranti
Vår växtgaranti innebär att du som kund ska få en felfri växt som uppfyller branschens krav på kvalitet, sundhet och sortäkthet. Det är viktigt att ni alltid kontaktar oss om ni upptäcker förändringar på era plantor. 

- Vid felaktig varuleverans, fel antal eller skadad vara, är du skyldig att omgående kontakta oss efter mottagen leverans så att vi i första hand kan rätta till felet, alternativt komma överens om lämplig kompensation. Viktigt är att alltid rapportera eventuella problem så snart som möjligt.

- Notera att du inte kan reklamera en planterad planta.

- Plantorna kan i hanteringen drabbas av "småskador" som enstaka avbrutna grena och rispad bark. Detta är ingen orsak till reklamation och plantorna kommer ej att påverkas av dessa. Detta är ej avdragsgillt. 

- Du har alltid 12 månaders växtgaranti på våra växter inom vårt ordinarie transportområde som är Malmö - Gävle.
Denna garanti innebär att en växt som inte är sortäkta eller inte uppfyller branschens krav, ersätts av en ny planta eller att du får pengarna tillbaka under garantitiden, beroende på vad som är rimligast.  

- Om det inte är ställt utom all rimlig tvivel att plantan är död eller har allvarliga brister som ej kommer att återhämta sig ger vi alltid växten minst 3 månader för att uppvisa bättring efter våra råd.

- Som kund är du alltid skyldig att läsa våra skötselråd och vidta eventuell förbättring inom rimlig tid om växten påvisar försämring, ni ska även kontakta oss för rådgivning. Du ansvarar för att använda varan på rätt sätt
Företaget ansvarar inte för fel som du orsakat varan, till exempel om du använt den på ett sätt den inte är gjord för eller om du varit ovarsam. Du måste även följa eventuella skötselråd för varan.

- Vid åberopande av växtgaranti gäller att du låter växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med oss och har möjlighet att tillhandahålla aktuella fotografier som tydligt visar vad du anser är grund för åberopande av garanti.

- Det enda sättet att starta ett garantianspråk på, är att ni inkommer med ett garantiformulär ni finner via vår hemsida, samt bilder/video på hur ni har skött om plantorna. Mail med bilder anses vara en komplettering till garantiformuläret och är således inte giltigt som garantianspråk utan formuläret med beskrivning.

- Garantianspråket är ej giltigt om det inte kommer in något mail med bilder inom 24 timmar efter inskickat garantianspråk. Ämnet på detta mail är ert ordernummer. Mailet ska innehålla lösa bilder, ej bifogade mappar.

- Tidigast utbyte utav vårplanterade växter är på hösten och utav höstplanterade växter på våren. 

- Garantiärenden som blir gokända under våren levereras kommande höst, godkända garantiärende under hösten levereras kommande vår.

- Under högsäsongerna kan beslut i ett garantiärende dröja till säsongens slut. 

- Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet och som orsakats av bristande omvårdnad, felaktig skötsel, olyckor eller annat utanför vår kontroll. Detta inkluderar exempelvis bristande bevattning, köld (tjältorka) eller vindskador, felgödsling, felaktig plantering (ex. plantering i en kruka/låda som inte uppfyller mått eller isoleringskrav), undermålig dränering på växtplatsen, översvämning, förgiftning och skador orsakade av djur eller människor. 

- Om bevattningsförbud råder, krävs att ni kan bevisa att adekvat skötsel har utförts. 

- Vidare görs inga garantiutbyten under den tidiga etableringsperioden, inom 6 månader efter plantering, såvida det inte kan påvisas att plantorna ej uppfyllde branschens krav vid leverans.

- Garantin täcker maximalt 20% av plantornas totala värde.

- Vid ett godkänt garantiärende så ingår ej plantering utav plantor, det ombesörjer du som kund.

- Då det ej krävs av er som kund, att ni returnerar de trasiga varorna, så istället vid ett godkänt garantiärende så bekostas frakten för utleverans av nya plantorna av er kunder. För att ni ska kunna få era plantor skickade till er så måste ni först betala frakten på 1290kr (Gotland, Öland och Norrland har andra fraktkostnader). Denna kostnad debiteras via förskottsfaktura och inga plantor körs ut innan betalningen är genomförd. 

- Garantin på 20% utsträckes att även omfatta köldskador, under ordinarie 12-månaders växtgarantin, vid bevisad användning av köldskydd, exempelvis skuggväv.

- Garantin förlängs inte i samband med att ni får ut plantor på garantin, varken för utbytesplantor eller för ursprungligen levererade plantor, och således gäller vid ett tillfälle.

- Vi förbehåller oss rätten, att istället för att ersätta växterna med nya, återbetala inköpspriset för de plantor som är godkända för garanti. Summan som betalas ut, är den faktiska summan på den vara ni beställt. Alla mellanskillnader som kan uppkomma vid köp hos andra leverantörer, får ni som kund ombesörja själva.

- All kommunikation angående garantier/reklamation sker via mail. Då våra garantivillkor kräver skriftlig dokumentation så hanteras alltid all kommunikation via mail, då det annars senare, för båda berörda parter, kan vara svårt att uppvisa vad ärendet gäller och vad som korrigerats.
Allt berörande garantianspråket sparas i vårt system ihop med er kunddata för att uppföljning ska kunna ske av all personal.

Ångerrätt - enligt distansavtalslagen
I enlighet med gällande distansavtalslag äger du normalt rätt att ångra köp utan att ange någon anledning inom 14 dagar efter att varuleveransen har mottagits.

- Dock undantas varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, utan risk att förstöras, till vilka räknas bland annat växter, plantor, livsmedel och andra färskvaror.

- Kontakta oss snarast om du ångrar dig så gör vi vårt bästa för att vara tillmötesgående, men distansavtalslagen rörande ångerrätt gäller inte våra växter.

Avbeställning av order innan leverans
Du kan avbeställa dina växter inom fem arbetsdagar efter lagd beställning utan kostnad.

- Avbeställning efter avisering om inbokad leveransdag kan göras fram till 48 timmar innan er planerade leveransdag. Kostnaden är då 500kr plus 10% av ordervärdet för att täcka administrativa kostnader samt hantering av växter.

- Avbeställning inom 48 timmar innan planerad leveransdag. Kostnaden är då 1500:- plus 50% av ordervärdet för att täcka administrativa kostnader samt hantering av växter.

- Avbeställning kan göras muntligt via vår telefonsupport eller skriftligt via mail.

 

§6 Force Majeure

Thujaplantor.se anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

 

§7 Tvist

Konsument

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. 

Företag

Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Östsvenska Handelskammaren.

 

§8 Säkerhet och sekretess

Försäljning till minderåriga
Vår butik säljer inte produkter till minderåriga (under 18 år) utan målsmans tillåtelse.

Vi hanterar dina personuppgifter enligt PUL
När du gör din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och personnummer. Samtidigt godkänner du att vi sparar och använder dina personuppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, för att kunna ge dig bästa service och följa upp dina ärenden.

Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.

Vi kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.

Användning av cookie-filer
Denna webbplats använder "cookies" för att hjälpa dig att få en personligt anpassad Internetupplevelse.
En cookie är en textfil som en webbserver lägger in på din hårddisk. Cookie-filer kan inte användas för att köra program eller leverera virus till din dator. En cookie är unikt tilldelad dig och kan endast läsas av en webbserver i den domän som utfärdade cookie-filen till dig. Ett av huvudsyftena med cookie-filer är att ange för webbservern att du har återvänt till en specifik webbsida, så att du kan få en personligt anpassad upplevelse när du besöker webbsidan igen. Du kan välja om du vill acceptera en cookie eller inte. De flesta webbläsare accepterar cookie-filer automatiskt, men det går vanligtvis att ändra inställningarna till att inte acceptera cookie-filer om Du föredrar det.
Om du stänger av cookie-funktionen är det möjligt att du inte till fullo kan utnyttja de interaktiva funktionerna på denna webbplats eller de andra webbplatser som du besöker.

Anti-SPAM policy
Vi tar direkt avstånd från allt som har med spam, eller skräppost, att göra. Vi medverkar ej till att skicka SPAM, och skickar inte e-post från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet.
Som kund till oss kan du få e-post rörande din order, betalning eller annan kommunikation du initierat, samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation.
Om du har valt att ta emot vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Vill du inte längre ta emot några nyhetsbrev kan du enkelt avregistrera dig via en avregistreringslänk i det aktuella nyhetsbrevet, eller kontakta vår kundtjänst om du behöver hjälp.

 

§9 Övriga Villkor
Om ej annan överenskommelse görs före beställning förblir samtliga varor Eximius Partner ABs, organisationsnummer 559036-3932, egendom till dess att full betalning erlagts. Det innebär att du som kund accepterar och inte försvårar ett återtag av levererade produkter om så krävs. Du äger ej heller rätt att vidaresälja våra produkter innan full betalning erlagts.

Vidare förbehåller vi oss rätten att:
• annullera beställningar som inte kan effektueras inom rimlig tid eller till rimlig kostnad
• annullera beställningar, eller kräva förskottsbetalning, där vi efter kontroll har starka skäl att misstänka oförmåga eller ovilja att betala
• byta ut en produkt som inte finns i lager, mot en likvärdig eller större produkt.
• betala tillbaka eventuella artiklar som är betalda men ej komplett levererade.
I och med att du godkänner dessa villkor avsäger du dig all rätt till eventuella skadeståndsanspråk på Eximius Partner AB oavsett anledning.

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i texter och prisuppgifter. Notera även att samtliga produktbilder på Thujaplantor.se visar unika exemplar av levande växter och sålunda inte är identiska med de växter som levereras.